Afgelopen semester gingen alle vijfdejaars uit de ASO-richtingen tijdens een springuur voorlezen in een Emmaüsklasje in een kleuter- of lagere school. Ze waren verplicht om zelf initiatief te nemen: zelf contact opnemen met de juf of meester, het voorleesmoment samen inplannen en het boekje kiezen waaruit ze zouden voorlezen. Het project kon op veel enthousiasme rekenen, zowel bij leerlingen als bij leerkrachten.
Hieronder een bloemlezing van de reacties van onze leerlingen.
“Het was leuk om nog een keer in een klas uit de lagere school te komen om herinneringen boven te halen.”
“Ik vond het leuk om iets in eigen handen te nemen, we konden zelf beslissen wanneer we gingen voorlezen.”
“Het was de eerste keer dat ik voor een groepje peuters mocht voorlezen. Ze keken allemaal met grote ogen naar de prenten en (de meesten) waren aandachtig aan het luisteren naar wat er verteld werd. Positieve ervaring!”
“Ik vond het fijn om eens voor een echt publiek te mogen voorlezen. Bij kinderen kan je zeer goed mimiek en dergelijke oefenen.”
“Ik heb geleerd dat ik meer moet durven spreken en niet verlegen moet zijn.”
“Ik vind dat het project me meer zelfvertrouwen gaf. Ik vond het goed dat we zelfstandig alles moesten organiseren met de leerkracht van het lager onderwijs. Het is misschien wel de eerste keer dat u dit project uitvoerde, maar ik vond het zeer geslaagd en leuk. Volgens mij leer ik veel uit zo’n praktische ervaring.”
“Ik heb geleerd dat voorlezen nog wijs is!”
“Deze voorleeservaring heeft me geleerd dat lezen ook leuk kan zijn.”
“Het was leuk dat het eens iets anders was dan gewoon weer een presentatie. Ik vond hettof dat alle kinderen geïnteresseerd waren.”